Národní obrození

proces -> který postupně probíhal v celé Evropě
je spojován s -> postupnou likvidací feudalismu
České země -> byly součástí mnohonárodní habsburské monarchie
byly zavedeny reformy -> zrušení jezuitského řádu - 1773
                                    -> školská reforma ( povinná školní docházka ) - 1774
                                    -> vydání tolerančního patentu o zrušení nevolnictví - 1781 
                                    -> toleranční patent a omezení cenzury - 1781
 
                     Dělení národního obrození ( NO )
 
Národní obrození se dělí do tří částí. Někdy se, ale uvádějí i čtyři fáze
 
1. fáze 
název -> 1. fáze, někdy se také nazývá fáze obranná
datace -> od 70. let 18. století do roku 1805
k čemu zde dochází -> utvářejí se základy české obrozenecké literatury 
umělecký směr -> klasicismus
 
2. fáze
název -> 2. fáze, někdy se také nazývá ofenzivní fáze
datace -> 1805 - 1830
k čemu zde dochází -> vytváří se zde jazykový program
                               -> cílem bylo vytvořit základy české vědy i kultury a dokázat, že čeština se rovná i jiným významným jazykům
umělecký směr -> preromantismus
 
3. fáze 
datace -> 1830 - 1848
k čemu zde dochází -> rozvoj opozičního hnutí
                               -> dochází k zaktuálnění literatury
umělecký směr -> romantismus
 
4. fáze 
datace -> 1848 - 1850?
k čemu zde dochází -> dočasné potlačení národních snah za Bachova absolutismu
umělecký směr -> realismus
 
 
 
 První fáze
 
Architektura
 
přestavovaly se města -> bouraly se hradby ( došlo také ke spojení čtyř pražských měst )
napodobovaly -> se antické stavby
stavby -> dům U Hybernů, Slovanský dům, Stavovské divadlo
19. století -> klasicismus přechází pozvolna v empír
stavby -> zámek Kačina
 
 
Malířství
 
malířská akademie -> nejstarší výtvarná škola v českých zemích
 
 
Sochařství
vyházelo -> z antický vzorů
projev -> především na náhrobcích
 
 
 
Hudba
18. století -> hudba stojí v popředí kulturního života
rozdíl mezi barokem -> hudba je jednoduší, zdůrazňuje se melodie a harmonie
Josef Mysliveček -> autor oper a symfoniií
                             -> v Itálii je nazýván "božský Čech"
Jakub Jan Ryba -> sbíral lidové písně 
                          -> nejznámější je Česká mše vánoční
 
 
Literatura
konec 18. století -> česky se mluvilo pouze n venkově ( vesnicích)
úřední jazyk -> byla jim němčina, byl to i vyučovací jazyk 
po zrušení nevolnictví -> české obyvatelstvo přicházelo do poněmčených měst a to zejména do Prahy
Praha -> stala se centrem pro utváření českého jazyka 
úpadek češtiny -> 17. a 18. století
                        -> český jazyk neměl ustálené normy 
                        -> malá slovní zásoba - čeština neuměla mnohé věci pojmenovat
úkol 1. fáze -> vytvářeli se základy obrozenecké literatury
                   -> byly vydávána díla starších autorů ( čím bylo dílo starší tím více si lid vážel češtiny )
 
Osobnosti
 
Josef Dobrovský ( 1753 - 1829)
 
byl -> jazykovědec, historik
      -> hlavní osoba 1. fáze NO
život
 
původ -> narodil se v Ďarmotech u Rábu v Uhrách roku 1753
jazyk v mládí -> neuměl česky, pouze německy
jazyk ve středím věku -> uměl 11 jazyků
rodina -> dragounského mistra Doubravského
jak se dostal do Čech -> jelikož otec byl u vojska, byl jeho pluk převelen do Čech
studoval -> filozofii v Klatovech a v Německém Brodě
vychovatel -> byl jím 11 let u Nosticů
cestoval -> do Ruska a Švédska  - zde pátral po staročeských památkách
význam -> svým dílem ovlivnil celé české NO
zemřel -> v Brně roku 1829
 
Díla 
Dějiny české řeči a literatury
 
vrchol -> historicko liteární práce
cíl díla -> rozbor vývoje české literatury a českého jazyka
           -> ukázat bohatost staré české literatury
           -> čím daný jazyk měl více starší díla, tím více se zvyšovala jeho současná úroveň
dělení díla      -> 1. Slované, slovanská řeč
                     -> 2. Ráz slovanské řeči
                     -> 3. Síření a ohýbání slovanských částí řeči
                     -> 4. Slovanská řeč 
                     -> 5. Slovanské druhy písma. Bohoslužba v slovanské řeči
                     -> 6. Osud slovanské bohoslužby v Čechách
                     -> 7. údobí vývoje české řeči - první období
                     -> 8. druhé údobí. Památky z tohoto údobí
                     -> 9. třetí údobí. Památky z tohoto údobí
                     -> 10. čtvrté údobí které bychom mohli nazvat vládnoucím českým údobím
                     -> 11. páté údobí, které bychom mohli nazvat krásným neb zlatým věkem české řeči
                     -> 12. šesté údobí úpadek české řeči 

Josef Dobrovský došel k závěru -> v době husitské se začíná rozvíjet český jazyk
                                            ->  v době veleslavínské český jazyk dosáhl největší úrovně; Dobrovký ho nazývá " zlatým věkem"
                                                   -> po veleslavínské době český jazyk začíná upadat
 
 
 
 
Zevrubná mluvnice jazyka českého
 
význam   -> základní kodifikační příručka češtiny ( ta platila několik desetiletí, avšak, některá pravidla přetrvávají i v současnosti )
              -> klíčové dílo pro ustálení spisovné  formy češtiny
              -> autor zde vychází z češtiny v době veleslavínské
obsah -> je zde podáno symetrické rozdělení slovní zásoby ( skloňování, časování, skladba, klasifikace slovesných tříd )
          -> ukázal  zde rozdíl mezi mluvenou a psanou češtinou 
        -> v tehdejší době většina slov končila na EJ: chytrEJ, dobrEJ - Josef Dobrovský toto ustálil a zavedl místo EJ Y ( dobrý, chytrý ) která se používá i v současnosti
         -> stanovil tvrdé a měkké souhlásky ( kde se píše y nebo i ) 
 
 
Česká prozodie
 
byl to -> dodatek k německy psané Mluvnici jazyka českého ( autor Pelclov )
obsah -> snaha dokázat, že latinská časomíra se pro český verš nehodí
          -> doporučuje se zde, že je vhodné používat přízvučný verš, jelikož čeština má přízvuk na první slabiku
důsledek -> velké rozpory mezi obrozenci ( nemohli se shodnout jestli má Dobrovský pravdu,tu, ale měl  )
 
 
 
Václav Thám ( 1765 - 1816 ???)
 
byl to -> herec, dramatik, spisovatel, překladatel
od 10 let -> navštěvoval gymnázium 
1784 - 1789 -> byl policejní komisař
volný čas -> věnoval poezii a divadlu
inicioval  ->  založení Vlasteneckého divadla
1799 -> byl hercem v kočovné společnosti 
1816 -> od tohoto roku se o něm nic neví
 
Díla
první -> autor českých divadelních her
        -> autor české činohry ( Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera )
 
Básně v řeči vázané
významný -> pro vývoj české poezie
cíl -> ukázat, že česká poezie existovala již po staletí
    -> dokázat, že česká poezie je schopna vyjádřit to co jiné jazyky
obsah -> překlady zahraničních děl
          -> ukázky starší české poezie
 
 
 
Václav Matěj Kramerius ( 1753 - 1808 )
 
byl -> novinář, spisovatel, překladatel
původ -> Klatovy - zde studoval na gymnáziu
studoval -> filozofii 
dospělost -> původně knihovník pak opisovač dál tiskař a poté novinář
Česká expedice -> nechal ji založit Václav Matěj Kramerius roku 1790
                         -> vydávali se zde česky psané knihy ( vydalo se jich více než 80 titulů )
                         -> liteární a společenské centrum - scházeli se zde pražští vlastenci 
Krameriusovy c.k.vlastenecké noviny  -> založil vlastní noviny 
                                                          -> byly velmi oblíbené
                                                          -> vysvětloval se v nich obrozenecký program a přinášel aktuální články
                                                         -> Kremerius je řídil  18 let - až do své smrti, pak je vedl jeho syn
 
Dílo
 
Noví čeští zpěvové pro krásné pohlaví ženské 
sbírka -> přeložených básníš
 
 
 
 
Antonín Jaroslav Puchmajer ( 1769 - 1820 )
 
byl -> kněz, překladatel, jazykovědec, básník
překladatel -> překládal ze sedmi jazyků
stál -> v čele nové básnické skupiny
založil -> první básnické sdružení v Čechách
           -> první čtenářský spolek v Čechách
usiloval -> o zdomácnění evropských trendů v poezii
            -> uvedl do české poezie různé žánry evropského klasicismu
 
Díla
 
psal zejména básně -> Óda na jazyk český, Óda na Jana Žižku z Trocnova a Hlas Čecha
                               -> tyto díla vyšla až po jeho smrti pod názvem Fialky
Rýmovník -> dílo s zásobou rýmů    
celý života pracoval -> na dokončení německo - českého slovníku, jenž začal dělat Josef Dobrovský         
 
 
 
 
Magdalena Dobromila Rettigová ( 1785 - 1845 )
 
první -> významná novočeská autorka
pocházela -> z úřední rodiny a byla vychovávaná v německé jazyce
vlivem manžela a přátel -> se začala učit česky
organizovala -> čtení českých knih
patřila k prvním autorům -> kteří psali preromantickou prózou
 
Díla
 
Domácí kuchařka aneb Pojednání o postních pokrmech pro dcerky čecké a moravské
 
cíl  knihy -> usilovala  o povznešení domácího a společenského života
obsah -> popis receptů
          -> popis jak by mělo vypadat menu
          -> jaké chody by se měli podávat při kterých příležitostech
nejznámější -> kniha své doby
spory o dílo -> kuchař Kuperius vydával její kuchařku pod svým jménem a to neprávem
 
 Povídky
 
Mařenčin košíček
Chudobičky
Kvítí májové
 
Druhá fáze
 
Architektura
 
19. století -> vznikají empírové zámky
                 -> zámek Kačina
                 -> zámek Kostelec
                 -> zámek Kynžvart
kláštěry -> některé se přestavovaly ná zámky
 
 
Sochařství
 
nerozvíjí se
vytváří se -> pouze sochy a náhrobky
 
 
Hudba
 
přechod -> od klasicismu do romantismu
nejznámější české osobnosti -> František Škroup - autor první české opera Dráteník
hymna -> vznikla zde naše národní hymna : Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka  - Kde domov můj
 
 
Literatura
 
19. století -> do literatury vstupuje nová obrozenecká generace
                 -> vede ji Josef Jungmann
                 -> tato generace zdůrazňuje význam jazykovědy
cíl literatury 19. století -> rovnoprávné začlenění české kultury a literatury do evropských kontextů
Čech -> byl jím považován ten, kdo mluví česky a píše
rozšiřovala se -> slovní zásoba
upravoval se -> pravopis
umělecký směr -> preromantismus
 
 
 
Josef Jungmann
 
pocházel -> z rodiny ševce
vystudoval -> práva a filozofii na pražské univerzitě
profesor -> v litoměřickém gymnázium
inicioval se o -> vytvoření prvního vědeckého časopisu KROK
                     -> zrod Matice české
celý život se pokoušel o -> položení teoretických základů nového vývoje češtiny - to se mu povedlo
soustředil kolem sebe skupinu intelektuálů -> společně realizovali kulturní plán na rozvoj vědy a literatury jako předpoklad vzestupu slovanství
díla psal -> česky
 
Slovník česko - neměcký ( 1834 - 1839 )
 
nejvýznamnější -> Jungmannova práce
stal se -> základním pramenem češtiny
obsah -> veškterá slovní zásoba z doby kdy Josef Jungmann žil
          -> slovní zásobu čerpal ze všech možných zdrojů ( nářečí, lidový jazyk  a ostatních slovanských jazyků)
          -> mnohá slova sám vytvořil  př. zeměpis, ohromný, názor, časopis, plod, obřad, výtisk..) 
          -> obohatil češtinu o  tisíce slov
počet stran -> 4689
počet slov -> cca 120 000
většina slov -> jenž Jungmann vytvořil se používají dodnes...
rozdíl mezi autory - Josef Jungmann a Josef Dobrovský -> Jungmann na rozdíl od Dobrovského si velice cenil nářečí, slangů, pomocí kterých tvořil nová slova
 
Historie literatury české ( 1825 )
 
navázal -> na Josefa Dobrovského - využil jeho poznatky
cíl díla -> prohloubit poznatky o české literatuře
dílo je ovlivněno preromantismem -> je trochu idealizované 
                                                    -> věřil v bohatost staré češtiny a zastával se i pravostí Rukopisů královedvorský a zelenohorský
kniha se dělí -> na 6 částí ( stejně jako u Dobrovského )
kladl důraz na -> osvětovou činnost a na národní chápání
 
 
 
Slovesnost aneb Sbírka příkladů s krátkým pojednáním o slohu ( 1820 )
 
je to -> učebnice o teorii literatury a slohu, čítanka
cíl -> počeštění vědy
     -> jedna z prvních českých učebnic pro gymnázia
obsah -> vysvětluje stovky nových pojmů
          -> názvy/pojmy z literatury ( poezie, próza, lyrika, metafora...)
          -> žánrové formy -> ( hymnus, óda, komedie...)
          -> rozlišují se zde tři styly - sprostý, nižší, vysoký
          -> čítanka - jsou zde díla české, ale i nečeská ( německá...)
 
 
Rukopisy
 
patří sem -> Rukopis královédvorský
                -> Rukopis zelenohorský
díla -> jsou padělaná
proč byly padělané? -> v této době čím měl daný jazyk starší literární památku, tím větší bylo jeho postavení mezi ostatními evropskými národy - mělo větší respekt (vážili/cenily si jich )
jak se přišlo na to proč byly falešné -> v Rukopisech se nacházela slova, které ještě v době kdy měl být Rukopis údajně napsaný neexistovala
                            -> jeden Rukopis odkazoval na dílo jiné knihy, která ještě v době kdy měl být údajně Rukopis napsaný neexistovala
                            -> jeden Rukopis byl psán modří z 18. století - v době kdy dílo mělo údajně vzniknou tak modř neexistovala
cíl -> snaha vytvořit přesvědčení o tom, že v českém dávnověku existovala vyspělá a bohatá vyspělost české literární
význam -> v době národního obrození sehrály klčovou roli
 
 
Rukopis královédvorský 
 
nalezený -> roku 1817
              -> ve věži kostela ve Dvoře Králové
objevitel -> Václav Hanka 
autor -> Václav Hanka
údajný původ -> 13. století
dojem -> měl činit fragment rozsáhlého kodexu
obsah -> 6 epických básní
         -> 2 lyrickoepické skladby
         -> 6 lyrických písní
         -> díla -  Kytice, Opuštěná, Růže, Žežuličce Skřivánek, Dívka, Jahody, Jelen, Závoj a Slavoj, Česmír a Vlaslav, Oldřich a Boleslav, Beneš Heřmanův, Jaroslav, Zbyhoň, Ludiš a Lubor
charakter děl -> hrdinský
 
 
Rukopis zelenohorský
nalezený roku -> 1818
                      -> Zelená Hora
objevitel -> anonym
údajný původ -> 9. - 10. století
autor -> Josef Linda
obsah -> čtyři dvojlisty
          -> je zde báseň Libušin soud - ta pojednává o staročeském sněmu, kde Libuše soudí spor o dědictví mezi dvěma bratry
         -> obvykle se dědictví přiřadilo  staršímu bratrovi, ale Libuše oběma bratrům dala polovinu ( spravedlivě rozdělila )
cíl díla -> ukázat vyspělost zřízený u nás v době pohanské
význam díla -> dílo na dlouhou dobu tvořilo základní politický argument při obhajování vyspělosti slovanského národa Čechů - vladkové a kmeti dle něj rozhodovali sami demokratickým hlasováním
 
František Ladislav Čelakovský
 
narozen -> 1799 - Strakonice
zemřel-> 1852 - Praha
studoval gymnázium a poté filozofii - zde byl vyhozeň, neboť byl přistižen jak si půjčoval Husovu Postilu 
1833 -> byl redaktorem Pražských novin
zkoumal -> lidovou slovesnost - zejména písně a přísloví 
psal -> ohlasovou poezii
 
Ohlas písní ruských 1829
hlavní -> dílo Čelakovského
dílo je psané -> lidovou epikou
proč psal Ohlas písní ruských -> k Rusku spatřoval vzor pro nesvobodný český národ
zdroje pro toto dílo -> byly jím ruské byliny, nebyly to byliny jako kytky - tyto byliny znamenají v literatuře ruské lidové epické písně o historických událostí staré Rusi v 10.-16.století
 
Ohlas písní českých 1839
 
úvod díla -> autor zde vysvětluje rozdíl mezi jeho díly Ohlas písní český a Ohlas písní ruských
dílo je psáno -> lyrikou a rýmovaným daktylotrochejským veršem 
typy básní -> rozpravné, žertovné, satirické
obsah -> př. balada: Toman a lesní panna ( tragický příběh )
 
 
 
Jan Kollár
 
narozen -> 1793 Mošovce
zemřel -> 1852 Vídeň
studoval na -> filozoficko-teologickém lycelium v Bratislavě -> toto studio se nelíbilo jeho rodičům
manželka -> poprvé se potkaly v Bratislavě, když Kollár studoval filozoficko-teologické licelium
               -> jmenovala se Friderika Wilhelmina Schmidtová – zkráceně Mína
               -> matka Wilhelminy lásce nepřála a tak se Kollár a Wilhelmina vzali až o 16 let později
               -> nikdy neuměla česky ani slovensky
1819 -> byl vysvěcen na kněze, kterým byl třicet let
archeologie -> byl jmenován mimořádným profesorem slovanských starožitností
přezdívka Kollára -> bývá někdy nazývám „poete unius libri“ – básník jediné knihy
práce -> celý život pracoval na díle Slávy dcera
koníček -> sbíral slovanskou lidovou poezii
             -> dvakrát cestoval do Itálie
 
 
Slávy dcera
 
žánr -> lyricko-epická báseň
cíl díla -> autor se snaží vyjádřit hlubokou víru ve slovanstvo a v jeho budoucnost
základ díla -> tvoří 86 milostných znělek, které psal Kollár Míně
                 -> tyto znělky po celý život upravoval  a doplňoval
dělení díla -> dílo se dělí na 5 + 2zpěvů
                -> prvních 5 zpěvů má název řek, které protékaly praslovanským územím ( Sála, Labe, Rén, Vltava, Dunaj)
                -> poslední dva zpěvy se jmenují -> Léthé ( slovanské nebe )
                                                                  -> Acherón ( slovanské peklo)
Předzpěv -> nachází se na začátku díla :)
               -> je psán časomírou
               -> autor zde oslavuje slovanskou minulost a truchlí nad budoucností
Prostřední část díla -> po předzpěvu se nachází 645 znělek
                                -> Kollár zde opěvuje Mínu jako dceru bohyně Slávy
                                -> dle Kollára Mínu stvořil slovanský bůh Milek
                                -> Mína má být pro Slovany odměna za to jak v minulosti trpěli
                                -> prolínají se zde 2 témata : láska k ženě
                                                                            : láska k národu
Závěr -> tvoří ho dvě části => Léthé ( slovanské nebe )
                                          => Acherón ( slovanské peklo)
         -> Kollár zde odsuzuje ty, kteří Slovanům ubližovali  ( zrádce, škůdci )
         -> za největší nepřátele Slovanů považuje Germány
 
 
 
František Palacký
 
narozen -> 1798 Hodslavice
zemřel -> 1876 Praha
významný -> politik, historik
průkopník -> moderní české historiografie založené na archivních pramenech
prosazoval -> spravedlnost a svobodu národu
původ -> pocházel z protestantské( disidentské ) rodiny => rodina se tajně scházela v lese
chtěl se stát -> duchovním misionářem
                     -> vlivem přátel ( Šafaříka ) a  po přečtení díla O jazyce českém se rozhodl věnovat české historii, literatuře a jazyku
pracoval -> ze začátku jako učitel a vychovatel
1823 -> trvale přesídlil do Prahy
1827 -> oženil se s bohatou nevěstou
         -> jelikož byla bohatá, Palacký se mohl dál věnovat své tvorbě
jazyk -> hovořil 11 jazyky
inicioval se o -> založení Matice české ( peněžní fond )
                     -> založení Sboru pro řízení Národního divadla
                     -> prosazoval modernizaci Národního muzea
                     -> redigoval Časopis Společnosti vlasteneckého muzea v Čechách
                     -> podílel se na rozvoji Královské společnosti nauk
                     -> je považován za zakladatele první české encyklopedie
 
 
 
Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě ( 1836-1876)
 
druh díla -> historicko-politické i literární
               -> literární => toto dílo bylo určeno celé veřejnosti, neboť měla nahradit chybějící historickou prózu
                                => dílo je velmi jazykově vyspělé
               -> politické => v dílu jsou odpovědi k součastnému obrozeneckému programu
význam díla -> dílo pozměnilo veškeré další bádání o českých dějinách
                   -> Palacký se drží historických faktů a ověřuje je
                   -> celé dílo vyjadřuje jeho filosofii českých dějin, jejichž smyslem je podle něj vybudovat demokratickou a svobodnou společnost
 
obsah -> rozsáhlé dílo vypráví dějiny národa českého a moravského od pravěku až do roku 1526, který je rok nástupu Habsburků na český trůn
         ->je rozděleno do pěti knih
 
První kniha
obsah -> uvedením do českých dějin, kde porovnává dějiny německé, římské a slovanské
          -> vyjmenovává epochy a prameny českých dějin a nezapomíná na významné české a moravské dějepisce
 
Druhá kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 451 – 894
          -> popisuje každodenní staroslovanský život a válkami s Durynky, Avary a Franky
          -> prvním Čechům Palacký přiřazuje pověsti o Krokovi a jeho dcerách, o Přemyslu, o založení města Prahy, ale také o příchodu Cyrila a Metoděje
          -> Palacký se zde věnuje dynastii Karlovců a válkám Čechů s jejím nejslavnějším představitelem, Karlem Velikým
zakončení díla 
          -> vyprávění a úvahy o životě Čechů za doby pohanství
 
 
Třetí  kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 895 – 1125
          -> zavraždění sv. Václava jeho bratrem Boleslavem a smrt Václavovy babičky svaté Ludmily, která byla na příkaz Drahomíry, uškrcena vlastním šálem, jenž se později stal jejím symbolem
          -> období panování Spytihněva I., Vratislava I. Václava, Boleslava I., Boleslava II. Pobožného, jeho synů Břetislava II., jenž se postaral o nový vzestup Čech a o uvedení zákona o nástupu starších na trůnu
 
 
Čtvrtá kniha 
obsah -> vypovídá zejména o vládě Soběslava I. (1125-1140), za jehož panování se strhla slavná bitva u Chlumce mezi ním a německým králem Lotharem III., Vladislava II
 
Pátá kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 1197 – 1253
          -> kralování Přemysla Otakara I., (první český král), jemuž se podařilo poprvé zajistit královský titul i pro své potomky  -  Václav I. syn, jehož korunovací v Praze definitivně padl princip seniorátu, dle kterého měl na trůn nastoupit vždy ten nejstarší Přemyslovec
 
Pátá kniha a první kniha  Dějin národu českého končí obrazem života v Čechách a na Moravě.
 
 
 
Pavel Josef Šafařík
 
narozen -> 1795 Kobeliarov
zemřel -> 1861 Praha
význam osobnosti -> zasadil historii české literatury a jazyka do kontextu ostatních jazykových kultur slovanů
přední -> reformátor a obrozenec
syn -> kazatele
studoval -> politiku, práva, filozofii a teologiii
redaktor -> časopisu Českého muzea
vydával -> vlastní časopis Světozor
věnoval -> se překladům
            -> rozvoji slavistických vědních oborů
inicioval -> jednu z pravopisných reforem – 1842
práce -> Palacký a Jungmann zařídil Šafaříkovy místo s vysokým platem, avšak podmínkou bylo, že bude psát svá díla česky
slovanských národů
 
Tatranská Múza s lýrou slovanskou
druh díla -> vědecké dílo
obsah -> sbírky básní
básně byly psány -> časomírou a napodobovaly antické vzory
 
Slovanské starožitnosti
 
 pojednává -> o slovanské historii a literatuře
význam -> na dlouhou dobu se staly základní slavistickou učebnicí
obsah -> dokazuje zde, že Slovanstvo patří ke starým obyvatelům Evropy
 
 
O původu Hlaholice
 
obsah -> Šafařík se zde snaží dokázat, že hlaholice je původní slovanské písmo
 
 
 
Václav Kliment Klicpera 
 
narozen 1792-> Chlumec nad Cidlinou 
zemřel -> 1859 Praha
význam osobnosti -> průkopník dramatické tvorby v češtině
vyučil se -> krejčím, řezníkem a nakonec studoval filozofii
             -> později se přidal do družiny divadelních ochotníků
psal -> historické povídky a příležitostné verše
       -> historické veselohry, frašky, rytířské hry, veselohry, pohádky
nejvýznamnější díla -> Divotvorný klobouk
                            -> Veselohra na mostě
                            -> Božena
                            -> Hadrián z Římsů
                            -> Rohovín Čtverrohý
 
Blaník ( 1816)
 
spojuje v sobě -> pohádkový motiv s prvky hry rytířské a vyjadřuje více či méně závažné myšlenky národně obrozeneckého hnutí
podoba v současnosti -> dnes má tato hra několik verzí
 
Divadlo na přelomu 18. a 19. století
 
staročeské drama -> jeho počátky sahají do 12. století
nejstarší česká hra -> Mastičkář
jezuité -> zasloužili se o prvopočáteční rozvoj divadla
17. století -> do českých zemí jezdí zahraniční kočovní společnosti
význam divadla -> významný činitele v rozvoji českého národního uvědomování
Praha -> byla centrem v českých zemí pro rozvoj divadla
 
 
Divadlo v Kotcích
původně -> to byla tržní hala
divadlo bylo -> německé
1738 – 1739 bylo divadlo postaveno
1793 -> divadlo zahájilo svůj provoz
hrály se zde  ->  pantomima, činohry, balet
význam pro Čechy -> byla zde  uvedena první česky psaná hra Kníže Honzík – hra bohužel neměla úspěch ( herci moc neuměli česky )
1782-1783 -> poslední sezóna v divadle 
 
Nosticovo divadlo
 
nechal ho postavit -> František Antonín Nostic
1781-1783 -> stavba divadla
kapacita -> divadlo pojalo 2000 diváků
1783 -> zahájení provozu divadla 
         -> jako první hra zde byla uvedena Emilia Galloti
divadlo bylo -> Německé, ačkoliv na oponě byl obraz Českého lva jako symbol patriotismu
nejúspěšnější česky hraná hra byla ->  Odběhlec z lásky synovské
poslední česká hra -> hrála se 10. 1. 1786
                              -> hrála se hra Břetislav a Jitka anebo Únos z kláštera => autor Václav Thám
1798 -> Nosticovo divadlo je prodáno českým stavům 
        -> Nosticovo divadlo se přejmenovalo na Stavovské divadlo
 
 
Divadlo Bouda
 
čeští vlastenci -> dlouho usilovalo o povolení k postavení českého divadlo
Josef II. -> 1786 Čechům nakonec udělil povolení k vybudování divadla
stavba divadla -> divadlo se stavělo pouze jeden měsíc
stálo na -> Koňském trhu 
oficiální název divadla -> Vlastenecké divadlo
divadlo bylo -> česko – německé
1786 -> divadlo navštívil Josef II. – to přispělo ke zvýšení prestižnosti divadla
nejznámější hra -> Matěje Stuny
významný činitelé -> Václav Thán, Karel Ignác Thám, Václav Thám 
1787 -> divadlo se potýká s krizí
1789 -> divadlo je v dluzích
         -> herecká společnost se rozpadla
konec -> magistrát nechal divadlo zbourat
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Diskusní téma: Národní obrození

NOVINY

NEVÍ NĚKDO JAK SE JMENUJÍ NÁRODNÍ NOVINY?

Ani nevíš jak moc jsi mi s tímto článkem pomohl. Líbí se mi jak si napsal Dějiny národa v Čechách i v Moravě - je tam odevšeho něco ;-)

Přidat nový příspěvek