proces -> který postupně probíhal v celé Evropě
je spojován s -> postupnou likvidací feudalismu
České země -> byly součástí mnohonárodní habsburské monarchie
byly zavedeny reformy -> zrušení jezuitského řádu - 1773
-> školská reforma ( povinná školní docházka ) - 1774
-> vydání tolerančního patentu o zrušení nevolnictví - 1781
-> toleranční patent a omezení cenzury - 1781
Dělení národního obrození ( NO )
Národní obrození se dělí do tří částí. Někdy se, ale uvádějí i čtyři fáze
1. fáze
název -> 1. fáze, někdy se také nazývá fáze obranná
datace -> od 70. let 18. století do roku 1805
k čemu zde dochází -> utvářejí se základy české obrozenecké literatury
umělecký směr -> klasicismus
2. fáze
název -> 2. fáze, někdy se také nazývá ofenzivní fáze
datace -> 1805 - 1830
k čemu zde dochází -> vytváří se zde jazykový program
-> cílem bylo vytvořit základy české vědy i kultury a dokázat, že čeština se rovná i jiným významným jazykům
umělecký směr -> preromantismus
3. fáze
datace -> 1830 - 1848
k čemu zde dochází -> rozvoj opozičního hnutí
-> dochází k zaktuálnění literatury
umělecký směr -> romantismus
4. fáze
datace -> 1848 - 1850?
k čemu zde dochází -> dočasné potlačení národních snah za Bachova absolutismu
umělecký směr -> realismus
První fáze
Architektura
přestavovaly se města -> bouraly se hradby ( došlo také ke spojení čtyř pražských měst )
napodobovaly -> se antické stavby
stavby -> dům U Hybernů, Slovanský dům, Stavovské divadlo
19. století -> klasicismus přechází pozvolna v empír
stavby -> zámek Kačina
Malířství
malířská akademie -> nejstarší výtvarná škola v českých zemích
Sochařství
vyházelo -> z antický vzorů
projev -> především na náhrobcích
Hudba
18. století -> hudba stojí v popředí kulturního života
rozdíl mezi barokem -> hudba je jednoduší, zdůrazňuje se melodie a harmonie
Josef Mysliveček -> autor oper a symfoniií
-> v Itálii je nazýván "božský Čech"
Jakub Jan Ryba -> sbíral lidové písně
-> nejznámější je Česká mše vánoční
Literatura
konec 18. století -> česky se mluvilo pouze n venkově ( vesnicích)
úřední jazyk -> byla jim němčina, byl to i vyučovací jazyk
po zrušení nevolnictví -> české obyvatelstvo přicházelo do poněmčených měst a to zejména do Prahy
Praha -> stala se centrem pro utváření českého jazyka
úpadek češtiny -> 17. a 18. století
-> český jazyk neměl ustálené normy
-> malá slovní zásoba - čeština neuměla mnohé věci pojmenovat
úkol 1. fáze -> vytvářeli se základy obrozenecké literatury
-> byly vydávána díla starších autorů ( čím bylo dílo starší tím více si lid vážel češtiny )
Osobnosti
Josef Dobrovský ( 1753 - 1829)
byl -> jazykovědec, historik
-> hlavní osoba 1. fáze NO
život
původ -> narodil se v Ďarmotech u Rábu v Uhrách roku 1753
jazyk v mládí -> neuměl česky, pouze německy
jazyk ve středím věku -> uměl 11 jazyků
rodina -> dragounského mistra Doubravského
jak se dostal do Čech -> jelikož otec byl u vojska, byl jeho pluk převelen do Čech
studoval -> filozofii v Klatovech a v Německém Brodě
vychovatel -> byl jím 11 let u Nosticů
cestoval -> do Ruska a Švédska - zde pátral po staročeských památkách
význam -> svým dílem ovlivnil celé české NO
zemřel -> v Brně roku 1829
Díla
Dějiny české řeči a literatury
vrchol -> historicko liteární práce
cíl díla -> rozbor vývoje české literatury a českého jazyka
-> ukázat bohatost staré české literatury
-> čím daný jazyk měl více starší díla, tím více se zvyšovala jeho současná úroveň
dělení díla -> 1. Slované, slovanská řeč
-> 2. Ráz slovanské řeči
-> 3. Síření a ohýbání slovanských částí řeči
-> 4. Slovanská řeč
-> 5. Slovanské druhy písma. Bohoslužba v slovanské řeči
-> 6. Osud slovanské bohoslužby v Čechách
-> 7. údobí vývoje české řeči - první období
-> 8. druhé údobí. Památky z tohoto údobí
-> 9. třetí údobí. Památky z tohoto údobí
-> 10. čtvrté údobí které bychom mohli nazvat vládnoucím českým údobím
-> 11. páté údobí, které bychom mohli nazvat krásným neb zlatým věkem české řeči
-> 12. šesté údobí úpadek české řeči
Josef Dobrovský došel k závěru -> v době husitské se začíná rozvíjet český jazyk
-> v době veleslavínské český jazyk dosáhl největší úrovně; Dobrovký ho nazývá " zlatým věkem"
-> po veleslavínské době český jazyk začíná upadat
Zevrubná mluvnice jazyka českého
význam -> základní kodifikační příručka češtiny ( ta platila několik desetiletí, avšak, některá pravidla přetrvávají i v současnosti )
-> klíčové dílo pro ustálení spisovné formy češtiny
-> autor zde vychází z češtiny v době veleslavínské
obsah -> je zde podáno symetrické rozdělení slovní zásoby ( skloňování, časování, skladba, klasifikace slovesných tříd )
-> ukázal zde rozdíl mezi mluvenou a psanou češtinou
-> v tehdejší době většina slov končila na EJ: chytrEJ, dobrEJ - Josef Dobrovský toto ustálil a zavedl místo EJ Y ( dobrý, chytrý ) která se používá i v současnosti
-> stanovil tvrdé a měkké souhlásky ( kde se píše y nebo i )
Česká prozodie
byl to -> dodatek k německy psané Mluvnici jazyka českého ( autor Pelclov )
obsah -> snaha dokázat, že latinská časomíra se pro český verš nehodí
-> doporučuje se zde, že je vhodné používat přízvučný verš, jelikož čeština má přízvuk na první slabiku
důsledek -> velké rozpory mezi obrozenci ( nemohli se shodnout jestli má Dobrovský pravdu,tu, ale měl )
Václav Thám ( 1765 - 1816 ???)
byl to -> herec, dramatik, spisovatel, překladatel
od 10 let -> navštěvoval gymnázium
1784 - 1789 -> byl policejní komisař
volný čas -> věnoval poezii a divadlu
inicioval -> založení Vlasteneckého divadla
1799 -> byl hercem v kočovné společnosti
1816 -> od tohoto roku se o něm nic neví
Díla
první -> autor českých divadelních her
-> autor české činohry ( Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera )
Básně v řeči vázané
významný -> pro vývoj české poezie
cíl -> ukázat, že česká poezie existovala již po staletí
-> dokázat, že česká poezie je schopna vyjádřit to co jiné jazyky
obsah -> překlady zahraničních děl
-> ukázky starší české poezie
Václav Matěj Kramerius ( 1753 - 1808 )
byl -> novinář, spisovatel, překladatel
původ -> Klatovy - zde studoval na gymnáziu
studoval -> filozofii
dospělost -> původně knihovník pak opisovač dál tiskař a poté novinář
Česká expedice -> nechal ji založit Václav Matěj Kramerius roku 1790
-> vydávali se zde česky psané knihy ( vydalo se jich více než 80 titulů )
-> liteární a společenské centrum - scházeli se zde pražští vlastenci
Krameriusovy c.k.vlastenecké noviny -> založil vlastní noviny
-> byly velmi oblíbené
-> vysvětloval se v nich obrozenecký program a přinášel aktuální články
-> Kremerius je řídil 18 let - až do své smrti, pak je vedl jeho syn
Dílo
Noví čeští zpěvové pro krásné pohlaví ženské
sbírka -> přeložených básníš
Antonín Jaroslav Puchmajer ( 1769 - 1820 )
byl -> kněz, překladatel, jazykovědec, básník
překladatel -> překládal ze sedmi jazyků
stál -> v čele nové básnické skupiny
založil -> první básnické sdružení v Čechách
-> první čtenářský spolek v Čechách
usiloval -> o zdomácnění evropských trendů v poezii
-> uvedl do české poezie různé žánry evropského klasicismu
Díla
psal zejména básně -> Óda na jazyk český, Óda na Jana Žižku z Trocnova a Hlas Čecha
-> tyto díla vyšla až po jeho smrti pod názvem Fialky
Rýmovník -> dílo s zásobou rýmů
celý života pracoval -> na dokončení německo - českého slovníku, jenž začal dělat Josef Dobrovský
Magdalena Dobromila Rettigová ( 1785 - 1845 )
první -> významná novočeská autorka
pocházela -> z úřední rodiny a byla vychovávaná v německé jazyce
vlivem manžela a přátel -> se začala učit česky
organizovala -> čtení českých knih
patřila k prvním autorům -> kteří psali preromantickou prózou
Díla
Domácí kuchařka aneb Pojednání o postních pokrmech pro dcerky čecké a moravské
cíl knihy -> usilovala o povznešení domácího a společenského života
obsah -> popis receptů
-> popis jak by mělo vypadat menu
-> jaké chody by se měli podávat při kterých příležitostech
nejznámější -> kniha své doby
spory o dílo -> kuchař Kuperius vydával její kuchařku pod svým jménem a to neprávem
Povídky
Mařenčin košíček
Chudobičky
Kvítí májové
Druhá fáze
Architektura
19. století -> vznikají empírové zámky
-> zámek Kačina
-> zámek Kostelec
-> zámek Kynžvart
kláštěry -> některé se přestavovaly ná zámky
Sochařství
nerozvíjí se
vytváří se -> pouze sochy a náhrobky
Hudba
přechod -> od klasicismu do romantismu
nejznámější české osobnosti -> František Škroup - autor první české opera Dráteník
hymna -> vznikla zde naše národní hymna : Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka - Kde domov můj
Literatura
19. století -> do literatury vstupuje nová obrozenecká generace
-> vede ji Josef Jungmann
-> tato generace zdůrazňuje význam jazykovědy
cíl literatury 19. století -> rovnoprávné začlenění české kultury a literatury do evropských kontextů
Čech -> byl jím považován ten, kdo mluví česky a píše
rozšiřovala se -> slovní zásoba
upravoval se -> pravopis
umělecký směr -> preromantismus
Josef Jungmann
pocházel -> z rodiny ševce
vystudoval -> práva a filozofii na pražské univerzitě
profesor -> v litoměřickém gymnázium
inicioval se o -> vytvoření prvního vědeckého časopisu KROK
-> zrod Matice české
celý život se pokoušel o -> položení teoretických základů nového vývoje češtiny - to se mu povedlo
soustředil kolem sebe skupinu intelektuálů -> společně realizovali kulturní plán na rozvoj vědy a literatury jako předpoklad vzestupu slovanství
díla psal -> česky
Slovník česko - neměcký ( 1834 - 1839 )
nejvýznamnější -> Jungmannova práce
stal se -> základním pramenem češtiny
obsah -> veškterá slovní zásoba z doby kdy Josef Jungmann žil
-> slovní zásobu čerpal ze všech možných zdrojů ( nářečí, lidový jazyk a ostatních slovanských jazyků)
-> mnohá slova sám vytvořil př. zeměpis, ohromný, názor, časopis, plod, obřad, výtisk..)
-> obohatil češtinu o tisíce slov
počet stran -> 4689
počet slov -> cca 120 000
většina slov -> jenž Jungmann vytvořil se používají dodnes...
rozdíl mezi autory - Josef Jungmann a Josef Dobrovský -> Jungmann na rozdíl od Dobrovského si velice cenil nářečí, slangů, pomocí kterých tvořil nová slova
Historie literatury české ( 1825 )
navázal -> na Josefa Dobrovského - využil jeho poznatky
cíl díla -> prohloubit poznatky o české literatuře
dílo je ovlivněno preromantismem -> je trochu idealizované
-> věřil v bohatost staré češtiny a zastával se i pravostí Rukopisů královedvorský a zelenohorský
kniha se dělí -> na 6 částí ( stejně jako u Dobrovského )
kladl důraz na -> osvětovou činnost a na národní chápání
Slovesnost aneb Sbírka příkladů s krátkým pojednáním o slohu ( 1820 )
je to -> učebnice o teorii literatury a slohu, čítanka
cíl -> počeštění vědy
-> jedna z prvních českých učebnic pro gymnázia
obsah -> vysvětluje stovky nových pojmů
-> názvy/pojmy z literatury ( poezie, próza, lyrika, metafora...)
-> žánrové formy -> ( hymnus, óda, komedie...)
-> rozlišují se zde tři styly - sprostý, nižší, vysoký
-> čítanka - jsou zde díla české, ale i nečeská ( německá...)
Rukopisy
patří sem -> Rukopis královédvorský
-> Rukopis zelenohorský
díla -> jsou padělaná
proč byly padělané? -> v této době čím měl daný jazyk starší literární památku, tím větší bylo jeho postavení mezi ostatními evropskými národy - mělo větší respekt (vážili/cenily si jich )
jak se přišlo na to proč byly falešné -> v Rukopisech se nacházela slova, které ještě v době kdy měl být Rukopis údajně napsaný neexistovala
-> jeden Rukopis odkazoval na dílo jiné knihy, která ještě v době kdy měl být údajně Rukopis napsaný neexistovala
-> jeden Rukopis byl psán modří z 18. století - v době kdy dílo mělo údajně vzniknou tak modř neexistovala
cíl -> snaha vytvořit přesvědčení o tom, že v českém dávnověku existovala vyspělá a bohatá vyspělost české literární
význam -> v době národního obrození sehrály klčovou roli
Rukopis královédvorský
nalezený -> roku 1817
-> ve věži kostela ve Dvoře Králové
objevitel -> Václav Hanka
autor -> Václav Hanka
údajný původ -> 13. století
dojem -> měl činit fragment rozsáhlého kodexu
obsah -> 6 epických básní
-> 2 lyrickoepické skladby
-> 6 lyrických písní
-> díla - Kytice, Opuštěná, Růže, Žežuličce Skřivánek, Dívka, Jahody, Jelen, Závoj a Slavoj, Česmír a Vlaslav, Oldřich a Boleslav, Beneš Heřmanův, Jaroslav, Zbyhoň, Ludiš a Lubor
charakter děl -> hrdinský
Rukopis zelenohorský
nalezený roku -> 1818
-> Zelená Hora
objevitel -> anonym
údajný původ -> 9. - 10. století
autor -> Josef Linda
obsah -> čtyři dvojlisty
-> je zde báseň Libušin soud - ta pojednává o staročeském sněmu, kde Libuše soudí spor o dědictví mezi dvěma bratry
-> obvykle se dědictví přiřadilo staršímu bratrovi, ale Libuše oběma bratrům dala polovinu ( spravedlivě rozdělila )
cíl díla -> ukázat vyspělost zřízený u nás v době pohanské
význam díla -> dílo na dlouhou dobu tvořilo základní politický argument při obhajování vyspělosti slovanského národa Čechů - vladkové a kmeti dle něj rozhodovali sami demokratickým hlasováním
František Ladislav Čelakovský
narozen -> 1799 - Strakonice
zemřel-> 1852 - Praha
studoval gymnázium a poté filozofii - zde byl vyhozeň, neboť byl přistižen jak si půjčoval Husovu Postilu
1833 -> byl redaktorem Pražských novin
zkoumal -> lidovou slovesnost - zejména písně a přísloví
psal -> ohlasovou poezii
Ohlas písní ruských 1829
hlavní -> dílo Čelakovského
dílo je psané -> lidovou epikou
proč psal Ohlas písní ruských -> k Rusku spatřoval vzor pro nesvobodný český národ
zdroje pro toto dílo -> byly jím ruské byliny, nebyly to byliny jako kytky - tyto byliny znamenají v literatuře ruské lidové epické písně o historických událostí staré Rusi v 10.-16.století
Ohlas písní českých 1839
úvod díla -> autor zde vysvětluje rozdíl mezi jeho díly Ohlas písní český a Ohlas písní ruských
dílo je psáno -> lyrikou a rýmovaným daktylotrochejským veršem
typy básní -> rozpravné, žertovné, satirické
obsah -> př. balada: Toman a lesní panna ( tragický příběh )
Jan Kollár
narozen -> 1793 Mošovce
zemřel -> 1852 Vídeň
studoval na -> filozoficko-teologickém lycelium v Bratislavě -> toto studio se nelíbilo jeho rodičům
manželka -> poprvé se potkaly v Bratislavě, když Kollár studoval filozoficko-teologické licelium
-> jmenovala se Friderika Wilhelmina Schmidtová – zkráceně Mína
-> matka Wilhelminy lásce nepřála a tak se Kollár a Wilhelmina vzali až o 16 let později
-> nikdy neuměla česky ani slovensky
1819 -> byl vysvěcen na kněze, kterým byl třicet let
archeologie -> byl jmenován mimořádným profesorem slovanských starožitností
přezdívka Kollára -> bývá někdy nazývám „poete unius libri“ – básník jediné knihy
práce -> celý život pracoval na díle Slávy dcera
koníček -> sbíral slovanskou lidovou poezii
-> dvakrát cestoval do Itálie
Slávy dcera
žánr -> lyricko-epická báseň
cíl díla -> autor se snaží vyjádřit hlubokou víru ve slovanstvo a v jeho budoucnost
základ díla -> tvoří 86 milostných znělek, které psal Kollár Míně
-> tyto znělky po celý život upravoval a doplňoval
dělení díla -> dílo se dělí na 5 + 2zpěvů
-> prvních 5 zpěvů má název řek, které protékaly praslovanským územím ( Sála, Labe, Rén, Vltava, Dunaj)
-> poslední dva zpěvy se jmenují -> Léthé ( slovanské nebe )
-> Acherón ( slovanské peklo)
Předzpěv -> nachází se na začátku díla :)
-> je psán časomírou
-> autor zde oslavuje slovanskou minulost a truchlí nad budoucností
Prostřední část díla -> po předzpěvu se nachází 645 znělek
-> Kollár zde opěvuje Mínu jako dceru bohyně Slávy
-> dle Kollára Mínu stvořil slovanský bůh Milek
-> Mína má být pro Slovany odměna za to jak v minulosti trpěli
-> prolínají se zde 2 témata : láska k ženě
: láska k národu
Závěr -> tvoří ho dvě části => Léthé ( slovanské nebe )
=> Acherón ( slovanské peklo)
-> Kollár zde odsuzuje ty, kteří Slovanům ubližovali ( zrádce, škůdci )
-> za největší nepřátele Slovanů považuje Germány
František Palacký
narozen -> 1798 Hodslavice
zemřel -> 1876 Praha
významný -> politik, historik
průkopník -> moderní české historiografie založené na archivních pramenech
prosazoval -> spravedlnost a svobodu národu
původ -> pocházel z protestantské( disidentské ) rodiny => rodina se tajně scházela v lese
chtěl se stát -> duchovním misionářem
-> vlivem přátel ( Šafaříka ) a po přečtení díla O jazyce českém se rozhodl věnovat české historii, literatuře a jazyku
pracoval -> ze začátku jako učitel a vychovatel
1823 -> trvale přesídlil do Prahy
1827 -> oženil se s bohatou nevěstou
-> jelikož byla bohatá, Palacký se mohl dál věnovat své tvorbě
jazyk -> hovořil 11 jazyky
inicioval se o -> založení Matice české ( peněžní fond )
-> založení Sboru pro řízení Národního divadla
-> prosazoval modernizaci Národního muzea
-> redigoval Časopis Společnosti vlasteneckého muzea v Čechách
-> podílel se na rozvoji Královské společnosti nauk
-> je považován za zakladatele první české encyklopedie
Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě ( 1836-1876)
druh díla -> historicko-politické i literární
-> literární => toto dílo bylo určeno celé veřejnosti, neboť měla nahradit chybějící historickou prózu
=> dílo je velmi jazykově vyspělé
-> politické => v dílu jsou odpovědi k součastnému obrozeneckému programu
význam díla -> dílo pozměnilo veškeré další bádání o českých dějinách
-> Palacký se drží historických faktů a ověřuje je
-> celé dílo vyjadřuje jeho filosofii českých dějin, jejichž smyslem je podle něj vybudovat demokratickou a svobodnou společnost
obsah -> rozsáhlé dílo vypráví dějiny národa českého a moravského od pravěku až do roku 1526, který je rok nástupu Habsburků na český trůn
->je rozděleno do pěti knih
První kniha
obsah -> uvedením do českých dějin, kde porovnává dějiny německé, římské a slovanské
-> vyjmenovává epochy a prameny českých dějin a nezapomíná na významné české a moravské dějepisce
Druhá kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 451 – 894
-> popisuje každodenní staroslovanský život a válkami s Durynky, Avary a Franky
-> prvním Čechům Palacký přiřazuje pověsti o Krokovi a jeho dcerách, o Přemyslu, o založení města Prahy, ale také o příchodu Cyrila a Metoděje
-> Palacký se zde věnuje dynastii Karlovců a válkám Čechů s jejím nejslavnějším představitelem, Karlem Velikým
zakončení díla
-> vyprávění a úvahy o životě Čechů za doby pohanství
Třetí kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 895 – 1125
-> zavraždění sv. Václava jeho bratrem Boleslavem a smrt Václavovy babičky svaté Ludmily, která byla na příkaz Drahomíry, uškrcena vlastním šálem, jenž se později stal jejím symbolem
-> období panování Spytihněva I., Vratislava I. Václava, Boleslava I., Boleslava II. Pobožného, jeho synů Břetislava II., jenž se postaral o nový vzestup Čech a o uvedení zákona o nástupu starších na trůnu
Čtvrtá kniha
obsah -> vypovídá zejména o vládě Soběslava I. (1125-1140), za jehož panování se strhla slavná bitva u Chlumce mezi ním a německým králem Lotharem III., Vladislava II
Pátá kniha
obsah -> pojednává o období mezi roky 1197 – 1253
-> kralování Přemysla Otakara I., (první český král), jemuž se podařilo poprvé zajistit královský titul i pro své potomky - Václav I. syn, jehož korunovací v Praze definitivně padl princip seniorátu, dle kterého měl na trůn nastoupit vždy ten nejstarší Přemyslovec
Pátá kniha a první kniha Dějin národu českého končí obrazem života v Čechách a na Moravě.
Pavel Josef Šafařík
narozen -> 1795 Kobeliarov
zemřel -> 1861 Praha
význam osobnosti -> zasadil historii české literatury a jazyka do kontextu ostatních jazykových kultur slovanů
přední -> reformátor a obrozenec
syn -> kazatele
studoval -> politiku, práva, filozofii a teologiii
redaktor -> časopisu Českého muzea
vydával -> vlastní časopis Světozor
věnoval -> se překladům
-> rozvoji slavistických vědních oborů
inicioval -> jednu z pravopisných reforem – 1842
práce -> Palacký a Jungmann zařídil Šafaříkovy místo s vysokým platem, avšak podmínkou bylo, že bude psát svá díla česky
slovanských národů
Tatranská Múza s lýrou slovanskou
druh díla -> vědecké dílo
obsah -> sbírky básní
básně byly psány -> časomírou a napodobovaly antické vzory
Slovanské starožitnosti
pojednává -> o slovanské historii a literatuře
význam -> na dlouhou dobu se staly základní slavistickou učebnicí
obsah -> dokazuje zde, že Slovanstvo patří ke starým obyvatelům Evropy
O původu Hlaholice
obsah -> Šafařík se zde snaží dokázat, že hlaholice je původní slovanské písmo
Václav Kliment Klicpera
narozen 1792-> Chlumec nad Cidlinou
zemřel -> 1859 Praha
význam osobnosti -> průkopník dramatické tvorby v češtině
vyučil se -> krejčím, řezníkem a nakonec studoval filozofii
-> později se přidal do družiny divadelních ochotníků
psal -> historické povídky a příležitostné verše
-> historické veselohry, frašky, rytířské hry, veselohry, pohádky
nejvýznamnější díla -> Divotvorný klobouk
-> Veselohra na mostě
-> Božena
-> Hadrián z Římsů
-> Rohovín Čtverrohý
Blaník ( 1816)
spojuje v sobě -> pohádkový motiv s prvky hry rytířské a vyjadřuje více či méně závažné myšlenky národně obrozeneckého hnutí
podoba v současnosti -> dnes má tato hra několik verzí
Divadlo na přelomu 18. a 19. století
staročeské drama -> jeho počátky sahají do 12. století
nejstarší česká hra -> Mastičkář
jezuité -> zasloužili se o prvopočáteční rozvoj divadla
17. století -> do českých zemí jezdí zahraniční kočovní společnosti
význam divadla -> významný činitele v rozvoji českého národního uvědomování
Praha -> byla centrem v českých zemí pro rozvoj divadla
Divadlo v Kotcích
původně -> to byla tržní hala
divadlo bylo -> německé
1738 – 1739 bylo divadlo postaveno
1793 -> divadlo zahájilo svůj provoz
hrály se zde -> pantomima, činohry, balet
význam pro Čechy -> byla zde uvedena první česky psaná hra Kníže Honzík – hra bohužel neměla úspěch ( herci moc neuměli česky )
1782-1783 -> poslední sezóna v divadle
Nosticovo divadlo
nechal ho postavit -> František Antonín Nostic
1781-1783 -> stavba divadla
kapacita -> divadlo pojalo 2000 diváků
1783 -> zahájení provozu divadla
-> jako první hra zde byla uvedena Emilia Galloti
divadlo bylo -> Německé, ačkoliv na oponě byl obraz Českého lva jako symbol patriotismu
nejúspěšnější česky hraná hra byla -> Odběhlec z lásky synovské
poslední česká hra -> hrála se 10. 1. 1786
-> hrála se hra Břetislav a Jitka anebo Únos z kláštera => autor Václav Thám
1798 -> Nosticovo divadlo je prodáno českým stavům
-> Nosticovo divadlo se přejmenovalo na Stavovské divadlo
Divadlo Bouda
čeští vlastenci -> dlouho usilovalo o povolení k postavení českého divadlo
Josef II. -> 1786 Čechům nakonec udělil povolení k vybudování divadla
stavba divadla -> divadlo se stavělo pouze jeden měsíc
stálo na -> Koňském trhu
oficiální název divadla -> Vlastenecké divadlo
divadlo bylo -> česko – německé
1786 -> divadlo navštívil Josef II. – to přispělo ke zvýšení prestižnosti divadla
nejznámější hra -> Matěje Stuny
významný činitelé -> Václav Thán, Karel Ignác Thám, Václav Thám
1787 -> divadlo se potýká s krizí
1789 -> divadlo je v dluzích
-> herecká společnost se rozpadla
konec -> magistrát nechal divadlo zbourat